جوابدهی آنلاین
30 تیر، روز جهانی عقب‌ماندگی ذهنی
Armin Pathobiology Laboratory

30 تیر، روز جهانی عقب‌ماندگی ذهنی



 

روز 30 تیرماه مطابق با 21 جولای به عنوان روز جهانی عقب‌ماندگی ذهنی معرفی شده‌است .بیش از دویست سال است که از شناخت عقب‌ماندگی ذهنی، در کودکان می‌گذرد. عقب‌ماندگی ذهنی نارسایی است که در فعالیت‌های عقلی و اجتماعی اختلال ایجاد می‌کند و به 3 دسته تقسیم می‌شود: -1 عمیق و شدید -2 خفیف -3 ملایم. در نوع اول، بیمار رفتاری کاملا غیرارادی دارد. در نوع دوم، تعادل جسمی نداشته و متکی به دیگران است . در نوع سوم نارسائی جسمی در او دیده می‌شود و ادراک بچه‌گانه دارد. علل عقب‌ماندگی عبارتست از-1 عوامل ژنتیک -2 دوره بارداری -3 عوامل ناشناخته -4 ناسازگاری خونی -5 زمان زایمان و -6 عوامل بعد از تولد مانند ضربه‌های مغزی. واجدین بهره هوشی (70 تا 50 درصد) آموزش پذیرند. از راه‌های پیشگیری می‌توان: -1 آگاهی مردم-2 جلوگیری از سوء تغذیه -3 پیشگیری از حوادث مختلف را نام برد.

از عوامل مهم یاری‌کننده است آموزش و پرورش قدم بعدی در توانبخشی این کودکان است.  مراکز شبانه‌روزی در این زمینه نقش مثبتی ندارد چرا که محیط عاطفی خانه از عوامل مهم خودیاری این کودکان است. آموزش باید از طریق خبری و وسایل کمک‌آموزی حتی وسایل بی‌ارزش باشد. نگاه‌های ترحم‌آمیز باعث قطع رابطه این کودکان از اجتماع می‌شود. درصد بالائی از عقب‌ماندگان ذهنی که در محیط پرورش مناسب قرار می‌گیرند، از نظر شخصیت و از نظر ذهنی، با جامعه تطابق پیدا می‌کنند. از سال 1981 م معلولان جوان به نظام آموزش و پرورش پذیرفته شدند. اکنون در ایران 2 میلیون معلول ذهنی وجود دارد که به 6 هزار نفر از آن‌ها نگهداری می‌شوند و 14 هزار نفر از آن‌ها، در نوبت هستند. توانبخش خدمات هماهنگ اجتماعی و فرهنگی، در جهت بازگشت معلول به زندگی روزمره است . دو اقدام مهم سازمان بهزیستی در این زمینه، آگاه‌سازی جامعه جهت پیشگیری-2 توانبخشی معلولان ذهنی و مددکاری و مشاوره خانواده‌های آن‌ها است. 

 


  • خیابان قائم مقام فراهانی، نبش کوچه هشتم، پلاک 155 (ساختمان پزشکی 183)، طبقه اول

  • 41884 (021)

  • 86781835 (021)

  •   info@arminlab.com